
Ko‘pgina haydovchilar benzin tejash maqsadida avtomobil konditsionerini o‘chirishadi, ammo haqiqat shundaki, yo‘lda ochiq oynalar bilan harakatlanish nafaqat yonilg‘i sarfini oshiradi, balki sog‘liq va texnika uchun jiddiy xavf tug‘diradi. Mutaxassislar va avtomobil klublari tomonidan o‘tkazilgan sinovlar bu haqda yaqqol tasavvur beradi.
Aerodinamika va yonilg‘i sarfi
Derazalar ochiq bo‘lgan holda, avtomobil aerodinamikasi buziladi — kuzov atrofida turbulentlik, ya’ni noqulay havo oqimi paydo bo‘ladi. Bu oqimlar mashinaning harakatini sekinlashtiradi, haydovchi esa bir tekis va barqaror tezlikni saqlab turish uchun ko‘proq yonilg‘i sarflashiga majbur bo‘ladi. Germaniyaning ADAC klubi va “Za rulem” jurnali tomonidan o‘tkazilgan tadqiqotlarga ko‘ra, hatto Skoda Octavia yoki boshqa ixcham avtomobilda konditsioner ishlayotgan vaqtdagi sarf soatiga 0,43 litr atrofida bo‘lsa, ochiq oynalardagi yo‘qotish 0,5 litr/soatgacha yetadi. Ya’ni, u nafaqat tejamkorlik bermaydi, aksincha, ortiqcha sarfga olib keladi.
Agar tezlikni 90 km/soatdan oshirmasangiz, benzin sarfi sezilarli darajada oshmaydi. Ammo yuqori tezlikda ochiq oynalar harakat samaradorligini sezilarli pasaytiradi. Shuning uchun konditsioner yoqilgan holatda oynalar yopiq bo‘lishi nafaqat qulaylik, balki tejamkorlik ham beradi.
Konditsionerni doim ishlatish – texnika uchun foyda
Ko‘pchilik haydovchilar konditsionerni keraksiz narsa, deb hisoblab, undan kam foydalanishadi. Aslida esa uni muntazam ishlatib turish texnik tizimni yaxshi holatda saqlaydi. Konditsionerdagi kompressor, bug‘latkich, resiver-quritkich, klapan va boshqa qismlar moylash va germetiklikni faqat harakatda yoki ishlayotganda saqlaydi. Agar u uzoq vaqt yoqilmasa, tizimda moy qurib, freon sizning his qilmasligingizga qaramay atmosferaga chiqib ketadi va natijada zang va texnik nosozliklar yuzaga keladi.
Ishlamay turgan konditsioner ichida mikrob va zamburug‘lar ko‘payishi, yoqimsiz hid va nafas yo‘llari kasalliklarini keltirib chiqaradi. Shuning uchun, hatto qishda ham kamida haftada bir marta konditsionerni ishga tushirish va uni tozalab turish maqsadga muvofiq.
Sog‘liq uchun ochiq oynalarning asosiy xavfi
Ochiq derazalar nafaqat texnika, balki inson salomatligi uchun ham katta tahdid. Yo‘llardagi chang, rezina, qurum, mayda zarrachalar, jumladan, saraton keltirib chiqaruvchi moddalar salonga kirib, nafas olish yo‘llariga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Quyosh ta’sirida bu moddalar yanada zaharli ko‘rinishga ega bo‘ladi.
Shu bilan birga, chiqindi gazlar, uglerod oksidi va boshqa kimyoviy moddalar tiniq havo deb hisoblangan salonga oson kirib keladi. Is gazi – ta’m va hidsiz, faqat belgilar orqali – bosh aylanish, ko‘ngil aynishi va boshqa xavfli holatlarni keltirib chiqaradi.
Shu sababli yo‘lda ochiq oynalardan voz kechib, konditsioner va sifatli salon filtrlaridan foydalanish tavsiya etiladi. Uglerod filtrlari esa nafaqat chang va gazlarni, balki zararli moddalarni ham yuqori darajada to‘sib qola oladi.
Avtomobilda to‘g‘ri ventilyatsiya va havoni tozalash nafaqat sarf-xarajatni kamaytiradi, balki sog‘liq va xavfsizlik uchun ham eng yaxshi yechim bo‘ladi. Ochiq derazalarga nisbatan konditsioner va to‘g‘ri filtrlardan foydalanish zamonaviy haydovchilar uchun eng maqbul tanlov bo‘lishi mumkin. Shuningdek, texnik xizmat va muntazam tozalash – barqaror sayohatning kafolati! “Zamin”ni Telegramʻda oʻqing!
Ctrl
Enter
Xato topdIngizmi
Iborani ajratib Ctrl+Enter tugmasini bosing Mavzuga oid yangiliklar