
Rossiya harbiy aviatsiyasida noyob o‘rin tutgan An-22 turbovintli giganti yana bir bor yodga olindi – bu gal fojiali sabab bilan. 9 dekabr kuni ta’mirdan keyingi sinov parvozi davomida ushbu ulkan samolyot Ivanovo oblasti hududida quladi. Hodisa Rossiya Mudofaa vazirligini ham, aviatsiya muxlislarini ham jiddiy xavotirga soldi.
Vazirlikning rasmiy bayonotiga ko‘ra, samolyot odamlar yashamaydigan hududga tushgan. Qidiruv-qutqaruv otryadlari darhol faollashtirilgan hamda ekipaj a’zolari taqdiri bo‘yicha ma’lumot to‘plash uchun hodisa joyiga yo‘l olgan. TASS manbasi ma’lum qilishicha, bortda yetti kishi bo‘lgan.
60 yillik gigantning so‘nggi parvozi
An-22 «Antey» — sovet davrining eng ulkan va eng kuchli turbovintli harbiy-transport samolyoti hisoblanadi. U ishlab chiqarilgan kunlaridan beri og‘ir yuklar tashish, uzoq reyslarda xizmat qilish, qiyin landshaftlarda qo‘nish kabi vazifalarni muvaffaqiyatli bajarib kelgan.
2025 yilda ushbu modelning ilk parvoz qilganiga 60 yil to‘ldi. Ammo texnika qanchalar mustahkam bo‘lmasin, uning ekspluatatsiyasi cheksiz emas – Rossiyada foydalanishda qolgan oxirgi An-22 ham navbatdagi reglament ta’miridan so‘ng sinov parvozga chiqqan paytda halokatga uchradi.
«Kommersant» ma’lumotlariga ko‘ra, samolyot «havoda to‘satdan bo‘linib ketgan». Fyuzelyaj parchalari Ivankovo qishlog‘i yaqinidagi suv omboriga qulagan.
Nimaga bu samolyot tarixiy ahamiyatga ega?
BBC harbiy tahlilchisi Pavel Aksyonov An-22ning aviatsiyadagi o‘rnini quyidagicha ta’riflaydi:
- U uzoq vaqt dunyodagi eng yirik harbiy transport samolyoti bo‘lib qoldi.
- Hali ham eng katta turbovintli havo kemasi sifatida rekordni saqlab turibdi.
- Yuk ko‘tarish hajmi yuqori bo‘lsa-da, zamonaviy An-124 va Il-76MF kabi yangi avlod mashinalari uning vazifalarini bosib o‘tgan.
- Qiyin tayyorlangan qo‘nish yo‘laklariga tushish qobiliyati — uning eng noyob jihatlaridan biri.
Biroq Rossiya harbiy parkida o‘rta va yengil klassdagi transport samolyotlari yetishmasligi sababli, An-22 kabi katta modellar xizmat muddati necha bor uzaytirilgan. Amalda esa ularning ko‘pchiligi muzey eksponatlariga aylanishi kerak bo‘lgan texnikalar hisoblanadi.
Halokatning sabablari — hali noaniq
Hozircha halokatga nima olib kelgani aniqlanmagan. Shunga qaramay, ekspertlar 50–60 yillik xizmat davomida samolyot konstruksiyasidagi tabiiy eskirish, metal charchashi va agregatlar ishlash resursining tugashi ehtimolini asosiy versiyalar qatoriga qo‘shmoqda.
Tergov rasmiy xulosa berguniga qadar jamoatchilikda savollar ko‘p:
— Nega bunday yoshi katta texnikalar hali ham parvozda?
— Texnik xulosalar to‘liq bajarilganmi?
— Bu Rossiya harbiy-transport aviatsiyasi uchun qanday xatarlardan darak?
“Zamin”ni Telegramʻda oʻqing!Mehmon guruhidagi foydalanuvchilar ushbu nashrga izoh qoldira olmaydi.