
Xitoy Xalq-ozodlik armiyasi (XOA) yaqinda yana bir keng ko‘lamli rahbarlik almashinuvini boshdan kechirdi, bu so‘nggi yillardagi kadrlar o‘zgarishining eng muhim to‘lqinlaridan biri bo‘ldi. Asosiy bo‘limlar - jumladan, Raketa qo‘shinlari, texnika bo‘linmalari va Markaziy harbiy komissiya (MHK) ning yuqori lavozimli amaldorlari ishdan bo‘shatildi yoki tergovga tortildi. Rasmiy bayonotlarda "intizom va qonunning jiddiy buzilishi" keltirilgan, ammo tahlilchilarning fikricha, harakatlar qurolli kuchlardagi chuqurroq siyosiy va mafkuraviy o‘zgarishlarni ham aks ettiradi.
2024-2025-yillardagi o‘zgarishlar nafaqat xaridlar yoki logistika bilan bog‘liq raqamlarga, balki siyosiy ishlarga aloqador yuqori martabali zobitlarga ham ta’sir ko‘rsatdi - bu Kommunistik partiyaning harbiylar ichidagi ta’sirining asosiy mexanizmi edi. Xabar qilinishicha, tergov qilinayotganlar orasida Markaziy saylov komissiyasining sobiq vitse-prezidentlari Xe Veydun va Chjan Yusya, shuningdek, Markaziy saylov komissiyasining Siyosiy ishlar bo‘limiga rahbarlik qilgan Miao Xua ham bor. Ularning olib tashlanishi birdamlikni mustahkamlash, ichki nazoratni kuchaytirish, partiyaning harbiy ishlar bo‘yicha ko‘rsatmalarini yangilashga qaratilgan keng ko‘lamli sa’y-harakatlardan dalolat beradi.
Mutaxassislarning ta’kidlashicha, so‘nggi paytlarda intizomiy choralarning asosiy e’tibori faqat korrupsiyaga qarshi kurashdan OAVda mafkuraviy izchillikni saqlashga o‘tgan ko‘rinadi. PLA Daily va boshqa rasmiy nashrlardagi sharhlar tobora ko‘proq "siyosiy sodiqlik" va "mafkuraviy ta’lim" zarurligini ta’kidlab, harbiylarning dunyoqarashini Xitoyning 2049-yilgacha "Partiya rahbarligi ostida jahon darajasidagi kuch" yaratish bo‘yicha uzoq muddatli maqsadiga moslashtirmoqda.
Kuzatuvchilar bu tendensiyada 2012-yilda prezident Si Szinpin o‘z lavozimiga kirishganidan beri davomiylikni ko‘rishmoqda. Harbiy sohadagi korrupsiyaga qarshi kurash tashabbuslari ko‘pincha markazlashgan qo‘mondonlikni kuchaytirish va ichki guruhbozlikni kamaytirishga qaratilgan kengroq institutsional islohotlar bilan bir vaqtga to‘g‘ri keldi. Bunday choralar hamjihatlik va mas’uliyatni oshirsa-da, ular ichki hokimiyat tuzilmalarini qayta shakllantirishi va lavozim ko‘tarish mezonlarini qayta belgilashi mumkin - endilikda siyosiy ishonchlilik kasbiy samaradorlik bilan bir qatorda yanada muhim ahamiyat kasb etmoqda.
Islohotlarning hozirgi bosqichida modernizatsiya jarayonlariga siyosiy nazoratni ham qo‘shishga alohida e’tibor qaratilmoqda. Qo‘shma operatsiyalar, kiberurush va jihozlarni boshqarish bo‘yicha so‘nggi ko‘rsatmalar siyosiy ishlar mudofaa transformatsiyasining barcha jabhalarida markaziy o‘rinni egallab turganini ta’kidlaydi. Modernizatsiya va innovatsiyalar partiyaning qurolli kuchlar ustidan yetakchiligi bilan parallel ravishda rivojlanishi kerak, degan asosiy tamoyil saqlanib qolmoqda.
Tahlilchilarning ta’kidlashicha, bunday yondashuv ham imkoniyatlar, ham qiyinchiliklar tug‘diradi. Kuchli siyosiy muvofiqlik yirik missiyalar paytida intizom va hamjihatlikni ta’minlashi mumkin, ammo haddan tashqari markazlashuv quyi qo‘mondonlik darajalarida moslashuvchanlik va qaror qabul qilishni cheklashi mumkin. G‘oyaviy sodiqlik va operatsion samaradorlik o‘rtasidagi muvozanatni ta’minlash, ehtimol, yaqin yillarda XBA rahbariyatining asosiy ustuvor yo‘nalishi bo‘lib qoladi.
Umuman olganda, so‘nggi o‘zgarish Xitoyning uzoq muddatli harbiy modernizatsiya dasturini davom ettirayotganda, Xitoy Xalq Demokratik Respublikasining sadoqati, barqarorligi va birligini ta’minlash bo‘yicha kengroq strategiyaning bir qismiga o‘xshaydi. Rasmiy ravishda korrupsiyaga qarshi tashabbus sifatida taqdim etilgan bo‘lsa-da, qayta tashkil etish institutning qadriyatlari va rahbarlik madaniyatini partiya va davlatning umumiy maqsadlariga moslashtirish bo‘yicha doimiy sa’y-harakatlarni aks ettiradi.
“Zamin”ni Telegramʻda oʻqing!