
Oxirgi paytlarda internetda kulgili, ammo jiddiy muammoga aylanayotgan holat muhokama markazida: odamlar sun’iy intellekt yordamida yetkazib berilgan ovqatlarning ko‘rinishini ataylab yomonlashtirib, DoorDash orqali pullarini qaytarib olishni o‘rganib olgan.
Mazkur vaziyatning yorqin misoli sifatida tarmoqlarda tarqalgan surat: bir xil burgerning “haqiqiy” va “AI bilan buzilgan” talqini qo‘lga kiritilgan. Birinchi rasmda yetkazib berilgan burger normal ko‘rinishda bo‘lsa, ikkinchisida u xo‘rakka yaramas darajada pishganday tuyuladi. Ayrim foydalanuvchilar AI filtrlar orqali go‘shtni xom qiladi, yoki teskari — kuygan, qurib ketgan holatda ko‘rsatadi.
Shu orqali ular DoorDash’ga “sifat past”, “pishmagan”, “yozilganidek emas” kabi da’volar bilan murojaat qilib, pullarini qayta olayotgan ekan.
DoorDash ham javob beryapti: kompaniya AI yordamiga murojaat qildi
Holat ommaviylashgach, DoorDash bu aldov usulini aniqlash uchun o‘z tomonidan ham sun’iy intellektni ishga solayotganini ma’lum qildi. Kompaniya AI modellari orqali:
- ovqat haqiqatan ham shikastlanganmi yoki sun’iy “buzib ko‘rsatilganmi”,
- rasmdagi burger, pissa yoki taom real yetkazib berilgan narsami,
- rasm qandaydir filtr orqali o‘zgartirilganmi
kabi jihatlarni tekshirib chiqadi.
DoorDash va foydalanuvchilar o‘rtasida esa haqiqiy “AI poygasi” boshlandi: biri aldash uchun AI ishlatadi, biri aniqlash uchun.
Eng qizig‘i: g‘olib kim? — AI kompaniyalari
Bu jarayonda DoorDash ham, ovqat buyurtmachilari ham emas, aynan AI ishlab chiquvchi kompaniyalar eng ko‘p foyda ko‘rmoqda. Chunki har ikki tomon ham bir-birini ortda qoldirish uchun qo‘shimcha AI xizmatlaridan foydalanishga majbur.
Shu boisdan internetda hazil sifatida shunday fikrlar tarqaldi:
“DoorDash bilan mijozlar urishyapti, lekin haqiqiy g‘olib — AI startaplar.”
Xulosa
Sun’iy intellekt hozir nafaqat ish jarayonlarini yengillashtirmoqda, balki umuman kutilmagan “hayotxak” va manipulyatsiya usullari paydo bo‘lishiga ham sabab bo‘lmoqda.
AI’ni yordamchi sifatida ishlatish va uni suiiste’mol qilmaslik — bugungi raqamli dunyoda yanada dolzarb masalaga aylandi. DoorDash va boshqa yetkazib berish servislari esa kelajakda bunday holatlarni oldini olish uchun yanada chuqur AI nazoratini joriy qilishlari aniq.
“Zamin”ni Telegramʻda oʻqing!Mehmon guruhidagi foydalanuvchilar ushbu nashrga izoh qoldira olmaydi.